Yosemite National Park en Thanksgiving - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Erik Berg - WaarBenJij.nu Yosemite National Park en Thanksgiving - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Erik Berg - WaarBenJij.nu

Yosemite National Park en Thanksgiving

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

30 November 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Het is alweer een tijdje geleden, dus hier is een update uit de States!

Ten tijde van mijn vorige blog was ik bijna zover om te verhuizen naar m'n nieuwe plekkie in North Beach, SF, en ik heb er absoluut geen spijt van.
De locatie is fantastisch. Dichtbij Little Italy, met een hoop goeie restaurants. Het station van SF is op 15 min fietsen evenals de Golden Gate bridge. De huisbaas en tevens een van de 3 inwoners is een echte, relaxe, Jazz-fanaat, en hij heeft het huis erg sfeervol ingericht. Hij woont al zo'n 10 jaar in SF, dus hij heeft altijd wel wat tips&tricks voor van alles en nogwat, wat erg handig is. Onze andere huisgenote is een Griekse intern die bij mij op de afdeling zit. We kenden elkaar dus al en kunnen goed met elkaar opschieten, dus het is een gezellig boel hier!

De afgelopen maand is er eentje vol met activiteiten geweest , en ik zal er een paar highlight's uitpikken:

Yosemite National Park:
Met 30 andere Tesla interns ben ik het eerste weekend van November naar het Yosemite National Park geweest. Het park ligt op zo'n 4 uur rijden vanaf San Francisco, en de route ernaar toe is an sich al de moeite waard.
Op sommige stukjes van de weg lijkt het alsof je midden in een Wild Western belandt bent, met klassieke saloons langs de weg, uitgestrekte grasvlaktes en grazende koeien. Helaas geen cowboys gezien, dat had het wel echt afgemaakt! Naarmate je dichterbij het park komt wordt de omgeving heuveliger en op een aantal stukken was de schade van de bosbranden die er hebben gewoedt van de zomer nog goed te zien.
Verbrandde bomen zover als het oog rijkt, het had wel wat weg van een post-apocalyptische wereld.
De reis bracht ons uiteindelijk naar het meest bekende stuk van het park; Yosemite Valley. Hetgeen wat Yosemite Valley zo bijzonder maakt zijn de gigantische rotspartijen en watervallen. De enorme granieten muren, velen rond de 1000m hoog, zijn door gletsjers uitgeslepen. Het is werkelijk adembenemend mooi, ongeacht welke kant je op kijkt. De bijgevoegde foto's geven denk ik een redelijk impressie.

Het kamp waar we kampeerden was stukje bij de Valley vandaan. Interessant was trouwens dat AL het eten s'nachts opgeborgen moest worden in kluizen i.v.m. beren. En dat dit geen loze waarschuwing was werdt bij een lokale hike al duidelijk waar we berensporen aantroffen!
De hoofdactiviteit voor mij dat weekend was een pittige hike samen met een andere intern door het hart van Yosemite Valley. Een trip die begon om 11 uur, en eindigde in het donker, 7 uur later nadat we 1.6 km hadden geklommen en gedaald. Zeker de laatste 2 uur afdalen waren tamelijk spannend, aangezien het donker was en er geen mens in de buurt te bekennen was. Het was het risico echter waard, want zelfs in het donker, met het maanlicht is Yosemite Valley schitterend mooi.
De meeste foto's die jullie hier beneden kunnen vinden zijn trouwens tijdens deze hike geschoten. De dag erop moesten we alweer terug naar San Francisco, maar voordat we weggingen hebben we nog een kort bezoekje gebracht aan een sequoia grove. De bomen daar passen goed in de Amerikaanse cultuur van 'bigger is better'.
Er staan daar namelijk een aantal gigantische bomen, waarbij de grootste een stam heeft met een doorsnede van maar liefst 8 meter en al 2 millenia in leven is. Zeer indrukwekkend... Iets wat overigens te zeggen was voor heel de trip. Ik ga hier zeker nog een keertje terugkomen!

Het weekend na Yosemite had ik Ivar over de vloer, die voor een paar dagen op vakantie was gekomen voor SF. Beetje de toerist uitgehangen in SF en lekker Belgisch bier gedronken bij de La Trappe bar om de hoek. Ouderwets gezellig :)

Voor de beweging heb ik inmiddels een fantastische fietsroute gevonden ten noorden van San Francisco. De route leidt je over bochtige weggetjes langs de kust, waar een deel van de weg de toepasselijk naam 'Paradise Drive' heeft. De weggetjes an sich zijn al tof om overheen te scheuren, en de prachtige vergezichten maken het helemaal af. Ik heb een aantal foto's bijgevoegd voor een impressie.

Tot slot hebben we dit weekend Thanksgiving gevierd. Ik was samen met mijn huisgenote uitgenodigd bij een van onze collega's van de afdeling waar we met in totaal 8 mensen de klassieke turkey met stuffing hebben gegeten. Erg lekker en gezellig! De dag na Thanksgiving was het Black Friday, dus de shoppinggekte breekt dan volledig los en ik ben er voor de grap middenin gedoken om de sfeer te proeven. Het was tevens het moment dat de lampjes op de kerstboom op Union Square (een van de bekendere pleinen in Downtown SF) werden aangezet. En zoals jullie wellicht al weten wordt dat vrij uitgebreid aangepakt hier in de VS.
Compleet met concert en al, afgezette wegen en enorme drukte. Maar desalniettemin gezellig en sfeervol!

En nu heb ik het wel weer gehad met schrijven, tijd om de was te doen :)

Groetjes uit een zonnig SF!

• 01 December 2013 - 14:38

Pa:

Hoi Erik,

Leuk verslag weer van je belevenissen daar in SF en (spectaculaire) omgeving. De tijd zal wel voorbijvliegen op die manier, dus geniet er maar volop van. Is er al een ei gelegd over de tweede helft van je stage bij Tesla?

Hartelijke groeten uit een bewolkt Heerjansdam!

• 01 December 2013 - 16:04

Opa En Oma :

Hoi Erik, weer een leuk verslag met prachtige foto's... je komt nog tijd tekort met zoveel indrukken !!
    Ik kom net thuis van een fietstocht langs mijn geliefde Oude Maas maar alles is hier in herfststemming.
    Somber en bewolkt, letterlijk en figuurlijk "de donkere dagen voor kerstmis" genoemd.
    Dan is het een verademing om jouw verslag te lezen en te genieten van je foto's !
    Het is daar een compleet andere wereld, geniet er maar met volle teugen van, het is voorbij
    voor je het weet.
    Over je werk bij Tesla horen we een volgende keer nog wel eens wat, in elk geval veel succes !!

Hartelijke groeten van opa en oma Spijkcity.

• 01 December 2013 - 17:55

Remy:

Hey Erik,
    Klinkt allemaal behoorlijk geweldig als ik het zo lees! Leuk dat je het zo naar je zin hebt. Vergeet niet regelmatig wat te posten ;)

Groetjes
    Remy

• 01 December 2013 - 20:08

Wolter:

In-druk-wek-kend! Wat een belevenissen en een geweldige natuur-ervaringen doe jij op, zeg, nog los van al je werkervaring op je stageplaats! Geen Lucky Luke gezien misschien, maar de Amerikanen wel een Lucky Erik!
    Groeten vanuit een grijzig Nederland :S
    Wolter

• 22 December 2013 - 12:08

Wolter:

Erik, héél goede kerstdagen gewenst en een mooi 2014!
    Wolter