December in California - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Erik Berg - WaarBenJij.nu December in California - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Erik Berg - WaarBenJij.nu

December in California

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

06 Januari 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Tot mijn grote schrik is het alweer meer dan een maand geleden dat ik mijn laatste update heb gepost, de tijd vliegt!

Het is een drukke maand geweest met wederom de nodige activiteiten.

Het eerste op het lijstje was een bezoek aan het gevangenis-eiland Alcatraz samen met een paar andere interns. Voor degenen die niet weten wat Alcatraz is, een korte samenvatting: Alcatraz, een uit de kluiten gewassen rots in de baai van San Francisco, was in eerste instantie een fort om de baai te verdedigen, maar werd later (rond 1933) veranderd in een maximum security gevangenis, een functie die het vervulde tot 1963.
In die periode heeft Alcatraz een aantal van de bekendste criminelen uit de VS gehuisvest. Tegenwoordig is een van de grootste toeristische trekpleisters van San Francisco.

Om bij Alcatraz te komen moet je eerst 2,4 km varen met de boot, alvorens je aankomt tussen de hordes toeristen. Voordat we de gevangenis betraden hebben we eerst een stukje rond het eiland gewandeld, wat een verbazingwekkend variëteit aan planten huisvest.
Verder is het uitzicht vanaf het eiland fantastisch, met zicht op zowel de stad als de Golden Gate bridge. Maar we waren er natuurlijk niet gekomen om te genieten van het uitzicht.

De gevangenis van Alcatraz an sich is niet zo heel spectaculair.
Het zijn alle verhalen echter die Alcatraz zo bijzonder maken. D.m.v. een audiotour wordt je de gevangenis rondgeleidt, en krijg je iets van een indruk wat zich allemaal binnen de muren heeft afgespeeld. Al met al een leuk tripje en zeker een aanrader mocht jullie San Francisco ooit nog willen bezoeken.

Het laaste weekend van december ben ik samen met een van de andere interns op de fiets naar het surfer's paradise Santa Cruz gegaan. De 45 km lange tocht over de schitterende Highway 9 begon om 7 uur s'ochtends, en na 3.5 uur fietsen stond we aan het strand van Santa Cruz. De omstandighden waren vrijwel perfect en ronduit belachelijk wanneer je bedenkt dat het eind December is: 22 graden Celcius, geen wind, en perfecte golven. Geniaal...
Een korte zoektocht later hadden we een verblijfplaats voor de nacht, en na een stevige lunch zijn we de golven gaan trotseren. De golven bij Santa Cruz zijn ideaal voor beginners (zoals ik) om op te oefenen. Enige nadeel is dat je de golven moet delen met zo'n 80-100 andere beginners.
En dat zorgt soms voor wat frustraties maar ook grappige momenten. Op een goede golf, en zogenoemde 'party wave' stonden er soms wel iets van 20 man naast elkaar op hun boards, vaak vergezeld met de nodige vreugdekreten, wat echt hilarisch was om te zien. Al met al was het leuk om weer eens op een surfboard te staan, en het smaakt naar meer!

De volgende dag besloten we om vroeg te vertrekken en de 140 kilometer lange trip over Highway 1 richting San Francisco te maken. Highway 1 is een weg die vlak langs de kust kronkelt van de de West Coast, en bekend staat als een van de mooiste wegen in de VS.
En Highway 1 stelde niet teleur! Schitterende stranden tussen de kliffen, onwijs mooie vergezichten en werkelijk perfect weer. De lange reis eindigde bij mijn huisje op Taylor Street, waar we moe maar voldaan aankwamen. Al met al een zeer geslaagd weekend, iets wat we zeker nog een keer gaan doen!

Tot slot hebben we hier ook nog mogen genieten van een mooi Oud-en-Nieuw. Spectaculair vuurwerk met de Bay Bridge op de achtergrond om het nieuwe jaar in te luiden, gevolgd door volledige doch gezellige chaos toen we met zo'n 100.000 man de stad in liepen. Een memorabele avond.

En dat was het wel weer zo'n beetje. Wat mij rest is om iedereen nog een fantastisch 2014 te wensen!

Groeten uit San Francisco

• 06 Januari 2014 - 11:56

Opa En Oma :

Hoi Erik,

Je hebt ons weer laten genieten van je belevenissen !!
    Leuk om alles op deze manier te kunnen meebeleven,
    een prachtig gebied waar je met volle teugen van geniet.

Opa en oma wensen je een heel gelukkig en succesvol 2014 !

Hartelijke groeten,

opa en oma Spijkcity

• 06 Januari 2014 - 18:07

Wolter:

Ha Erik,
    Nogmaals de beste wensen en een fraai 2014 gewenst! Je verslag leest erg prettig en een gevoel van: 'Wauw!' komt regelmatig naar boven borrelen! Blijf genieten en dat gaat wel lukken, vermoed ik!
    Groeten weder,
    Wolter

• 06 Januari 2014 - 20:16

Mamma:

Hoi lieverd,
    Leuk om weer jouw verhaal te lezen en de foto's te zien. Het is echt adembenemend mooi! Jouw beschrijving van Alcatraz laat mij aan de aflevering van Mythbusters denken waar zij die ene beroemde ontsnapping nabootste.
    Tot de volgende Skype moment.
    Liefs mamma ( en pappa)