De Eerste Weken in San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Erik Berg - WaarBenJij.nu De Eerste Weken in San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Erik Berg - WaarBenJij.nu

De Eerste Weken in San Francisco

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

22 Oktober 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Na alle Wild-Western taferelen in Wichita ben ik doorgevlogen naar San Francisco. Joris (vriend van DUT Racing en al een tijdje werkzaam bij Tesla) en zijn vrouw Inge waren zo vriendelijk om mij op te vangen voor de eerste paar weken in San Francisco, zodat ik vanaf daar door zou kunnen gaan met het zoeken naar een permanent verblijf.

De eerste paar dagen in San Francisco waren gevuld met voornamelijk het regelen van zaken zoals een telefoon en telefoonnummer, bankrekening, fiets en een Social Security nummer. Helaas had heel de Amerikaanse regering besloten dicht te gaan op de dag dat ik naar San Francisco vloog, dus ik heb mijn SSN tot op heden nog steeds niet. Tamelijk irritant, aangezien je je SSN bijna overal voor nodig hebt. Ook het gebrek aan een fiets was redelijk frustrerend, omdat de stad nogal groot is en lopen + OV is niet altijd even efficiënt. Na een zoektocht op Craiglist had ik al snel een mooi racefietsje op het oog, die ik later op de dag op de kop heb getikt. Na een korte opknapbeurt was ik klaar om de stad te gaan verkennen. En wat voor een stad! San Francisco is echt schitterend (zie foto’s); de Golden Gate bridge, Alcatraz, de rammelende cable cars en de steile heuvels zijn voor de meeste mensen wel bekend van foto’s of films, en het is leuk om alles nu in het echt te zien! San Francisco is voor Amerikaanse standaarden best fietsvriendelijk. Ze hebben hier en daar zelfs fietspaden! Het blijft echter wel een redelijk uitdaging om door de stad te navigeren. Er is superveel verkeer, je hebt heel erg steile heuvels (20% helling en soms nog meer) en over het algemeen erg slechte wegkwaliteit. Ik draag nu ook voor het eerst in m’n leven een helm, en dat is niet omdat het moet van m’n moeder :). Het weer hier in San Francisco is de eerste drie weken fantastisch geweest, afgezien van wat mist in de vroege ochtend hebben we hier geen wolkje voor de zon gehad, en de temperaturen variëren dus de 18 en 25 graden Celcius. Heerlijk weer dus!

Ik ben echter niet naar San Francisco gekomen om een beetje de toerist uit te hangen en te genieten van het weer (hoewel het een leuke bijkomstigheid is), dus op 7 oktober, een week na aankomst had ik mijn eerste dag van mijn stage bij Tesla. Deze dag, de ‘new hire orientation’ bestaat voornamelijk uit praatjes van verschillende mensen over van alles en nog wat, variërend van informatie over de ziektekostenverzekering tot info over de auto. Daarnaast hebben we nog een tour door de fabriek gehad, wat een zeer indrukwekkende faciliteit is. Torenhoge hydraulische persen drukken stukken aluminium in de juisten vorm, die vervolgens door een klein leger aan robots verder aan elkaar worden gelast of gelijmd. Daarna komt er wat meer handwerk bij kijken als de auto’s worden voorzien van hun ingewanden: de kabelboom, interieur, etc. Erg gaaf om te zien!

De dag na de orientation was het tijd om echt te beginnen met werk. Ik zal jullie de details besparen, maar na een twee dagen geploeter was ik eindelijk up-and-running. Momenteel ben ik druk bezig met het maken of samenvoegen van modellen van de aandrijflijn van de auto, die uiteindelijk gebruikt gaan worden voor gedetailleerde simulaties van onder ander de motor en motor controller. Je komt zo veel verschillende onderdelen tegen, wat het werk momenteel leuk, uitdagend en divers houdt. Ik heb het momenteel goed naar mijn zin in ieder geval!

Tot slot: ik heb inmiddels ook een kamer te pakken gekregen in San Francisco, waar ik de 30ste trekken. De huur is laag voor San Francsico (slechts $800 per maand...) en het is een mooi appartement in een goede buurt (2045 Taylor Street, voor de geïnteresseerden), wat ik ga delen met 2 huisgenoten.

Maar hierover meer in de volgende blog!

  • 22 Oktober 2013 - 12:14

    Wolter:

    Erg leuk om je verslagen te lezen. Je maakt zo een aantal enorme sprongen in je ontwikkeling, lijkt me, nog los van de geografische jumps. Als ik de goede Taylor Street heb bekeken, lijkt het echt zo'n (hellende) straat uit één van de vele films die zich afspelen in San Fransisco :))
    En na 2 dagen al up-and-running klinkt veelbelovend. Succes de komende tijd, Erik!
    Groeten, Wolter

  • 22 Oktober 2013 - 21:58

    Opa En Oma :

    Erg leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt Erik, en al een kamer en al een fiets en al
    mooie foto's gemaakt en al een een rondtour gemaakt door de Tesla fabriek, toe maar!!
    De foto's doen ons denken aan de Côte 'd Azur met dat mooie weer.
    Fijn dat we zo via jouw verslagen kunnen meegenieten van je belevenissen.
    Veel succes Erik !
    Groeten van opa en oma Spijkcity

  • 23 Oktober 2013 - 21:41

    Pa En Ma:

    Via Skype blijven we gelukkig al goed op de hoogte, maar deze verslagen voegen toch nog een extra dimensie toe. De foto's bij het verslag helpen daar vast aan mee. Het ziet er inderdaad allemaal heel fraai uit, zelfs de brug in de mist. Succes verder!
    Groeten uit Heerjansdam

  • 26 Oktober 2013 - 06:55

    Erik Van Den Berg:

    Bedankt allemaal voor de reacties! Leuk dat de verslagen gelezen worden :)
    @Wolter: Taylor Street is inderdaad vrij stijl, het ligt slechts twee blokken bij het bekend Lombard Street vandaan, wat echt belachelijk stijl is :)

  • 25 November 2013 - 15:32

    Thijs:

    Ben je inmiddels al vaste klant bij La Trappe? Lekker Belgisch (en Nederlands) bier, en mayo bij de friet!
    Wel even werken aan je Amerikaanse uitspraak van Nederlandse namen, anders snappen ze je bestellingen niet :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 02 Okt. 2013
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 9015

Voorgaande reizen:

26 September 2013 - 20 Mei 2014

Stage bij Tesla in de VS

Landen bezocht: